Boeingi 737 MAX 10 będą częścią floty Ryanaira – warunek jest jednak jeden: samolot musi zostać w końcu certyfikowany. Irlandzkie linie lotnicze rozważały rezygnację z zamówienia największego wariantu wąskokadłubowca nowej generacji na rzecz B737 MAX 8. Cześć maszyn może zostać zarejestrowana w Wielkiej Brytanii, aby uniknąć ceł.
Boeing przewiduje, że mogący pomieścić nawet 230 pasażerów B737 MAX 10 zostanie certyfikowany do końca tego roku (po kilku latach opóźnień), a dostawy nowego typu samolotu pasażerskiego do komercyjnych linii lotniczych rozpoczną się w pierwszym kwartale 2026 roku. Jedno z największych zamówień na największą maszynę z programu 737 MAX złożył Ryanair.
Rezygnacja z rezygnacji
Irlandzkie linie lotnicze rozważały rezygnację z zamówienia i jego konwersję na mniejszy typ boeinga o wąskim kadłubie – B737 MAX 8, który może pomieścić 197 pasażerów. Jak wskazuje agencja Reutera, przewoźnik otrzymał pisemne zapewnienie od Boeinga, że samolot zostanie certyfikowany „na czas”, a pierwsze 15 B737 MAX 10 Ryanair otrzyma na wiosnę 2027 roku.
Boeingi B737 MAX 10 w konfiguracji dla Ryanaira będą mogły pomieścić aż 228 pasażerów (wzrost o 21 proc. w porównaniu do 737-800). Połowa nowych samolotów zastąpi starzejące się wąskokadłubowe samoloty, a pozostała część stanowić będzie stanowić uzupełnienie floty. Ryanair posiada opcję na zakup dodatkowych 150 takich samych boeingów, a ze słów Michaela O’Leary’ego wynika, że opcja zostanie wykorzystana. Ostatni samolot linie powinny odebrać w 2034 roku.
Obejście ceł
Stany Zjednoczone Ameryki przełożyły wprowadzenie taryf celnych na Unię Europejską z 9 lipca na 1 sierpnia. Cła Ryanairowi nie są jednak straszne. – Panuje ostrożny optymizm, że samoloty komercyjne i leasing samolotów zostaną zwolnione z ceł, głównie ze względu na to, że Stany Zjednoczone są dużym eksporterem silników lotniczych i części zamiennych. Jednak w naszych umowach z Boeingiem cena zakupu jest ustalana – powiedział O’Leary w czasie prezentacji kwartalnych wyników.
Niemniej jednak, w razie potrzeby, Ryanair mógłby zarejestrować niektóre nowe samoloty w Wielkiej Brytanii na podstawie certyfikatu operatora lotniczego (AOC) Ryanair UK, aby uniknąć ceł, które Unia Europejska mogłaby nałożyć na dostawy. Zgodnie z umową handlową wynegocjowaną między Londynem a Waszyngtonem w czerwcu, produkty lotnicze i kosmiczne nie są objęte taryfami celnymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.